Proslov na maturitním plese se často pojí s vysokou mírou nervozity. Pokud se však na proslov pečlivě připravíte, nemusíte se obávat koktání, toho, že byste ztratili myšlenku nebo že byste snad posluchače nudili. Jak se zbavit nervozity a jak napsat skutečně dobrý proslov?
Jak dlouhý by měl být proslov na maturitním plese?
Jednoduše – krátký a výstižný!
Proslov na plese by neměl přesáhnout 3-5min. Déle pozornost publika neudržíte.
Důležité je si také uvědomit, že proslov není projev.
Projev – jedná se o oficiální řeč, která se pronáší při mimořádných příležitostech.
Proslov – je řeč veřejná a má jednodušší kompozici než projev. Většinou se jedná o drobný přednes v přátelské atmosféře, která by na plese měla být.
Věnujte přípravě proslovu dostatečnou dobu. Sepište si, co podstatného chcete sdělit a zkracujte, co to dá. Pamatujte, že lidé se přišli na ples bavit. Déle než 5 minut nebudou poslouchat ani ten nejlepší proslov na světě.
Rady na přípravu
Jestliže nechcete v den P (v den plesu) jen zmateně „koktat, blekotat“ a přeskakovat z myšlenky na myšlenku, přečtěte si následujících pár řádků.
Ujasněte si, co chcete říci:
vytvořte si seznam důležitých bodů – text můžete mít napsaný slovo od slova nebo si vypsat jen důležité body, o kterých chcete mluvit,
nebojte se do textu zahrnout příběh nebo metaforu,
klidně položte řečnickou otázku,
volte slova, která se vám dobře vyslovují a nepoužívejte ta, která vám nejsou přirozená.
Pamatujte, že obecné fráze si nikdo z posluchačů nezapamatuje.
Tipy na přednes
měňte sílu i tón hlasu,
berte v potaz náladu posluchačů,
netvařte se zbytečně vystrašeně,
nezapomeňte, že za vás mluví také řeč těla (zbytečně si nepřetáčejte prsten na ruce nebo si nehrajte s náhrdelníkem),
nečtěte celou řeč z papíru,
udržuje s posluchači oční kontakt.
Jak mít lepší proslov?
Je důležité mít na paměti své publikum. Pokud strávíte hodiny psaním perfektního projevu, ale vaše publikum si z něj nic nezapamatuje, pak by to bylo zbytečné.
Pravidelně čtěte noviny. Pokud chcete přidat své prezentaci aktuální rozměr, vyberte si relevantní článek a představte ho svému publiku.
Přetlumočte čísla. Zahrnutí statistických údajů do vašeho projevu je užitečné, ale pro publikum bude lepší, když jim čísla vysvětlíte srozumitelným způsobem. Například místo toho, abyste řekli, že ročně umírá 7,6 milionu lidí na rakovinu, můžete jim přiblížit to množství tím, že porovnáte tuto statistiku s počtem obyvatel ve Švýcarsku.
Zaměřte se na benefity. Zdůrazněte pro své publikum výhody, které získají tím, že vás poslouchají. Pokud se díky vašemu příspěvku naučí, jak šetřit peníze, dejte jim to najevo. Pokud jim vaše informace usnadní každodenní život, neváhejte to sdělit. Pokud zprostředkujete nový pohled na problém, dejte jim vědět.
Jan Netolička
Jmenuji se Honza a mým cílem je vám pomoci uspořádat maturitní ples, o kterém sníte již od prvního amerického teen filmu – limuzíny, krásné šaty, láska a trapasy, známe to všichni, ne? V mých článcích nejčastěji najdete tipy a triky, které vám pomůžou si ples užít na plné obrátky. Přeji příjemné čtení.
Používáme sušenky (cookies) k optimalizaci našich webových stránek a služeb.
Funkční sušenky
Vždy aktivní
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Sušenky pro předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statististické sušenky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketingové sušenky
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.